
Geschiedenis

Terug in de tijd
In 1540 wordt het kasteel omschreven als ‘de poll genant Kannenborch’. Met de verwerving van Cannenburch door de Gelderse maarschalk Marten van Rossem breekt in 1543 een nieuwe tijd aan. In zijn opdracht verrijst een statig slot met drie verdiepingen. Aan de voorzijde krijgt het kasteel zijn kenmerkende naar voren springende ingangspartij met ui-vormige spits.
Renaissancestijl
Marten van Rossem introduceert in Gelderland onder andere op kasteel Cannenburch de renaissancestijl. Dat is bijvoorbeeld te zien aan de versiering van de ingangstoren en de driehoekige frontons boven de vensters. In handen van het geslacht Van Isendoorn à Blois wordt het kasteel uitgebreid. De forse bijgebouwen aan weerszijden van het voorplein zijn gebouwd rond het midden van de achttiende eeuw. In 1881 komt er een eind aan de bewoning door de familie Van Isendoorn en raakt de inboedel verspreid.

Edelmanshuis
In 1906 wisselt de Cannenburch opnieuw van eigenaar. Het kasteel komt in handen van de uit Berlijn afkomstige mevrouw F.A.F. Cleve-Mollard. Na de Tweede Wereldoorlog wordt haar vermogen als vijandelijk bezit onder beheer gesteld van het Nederlands Beheersinstituut. De inboedel wordt geveild, waarbij wordt voorkomen dat ook de portretten, die al generaties lang op de Cannenburch hangen, worden verkocht.
In 1951 vindt de overdracht aan Geldersch Landschap & Kasteelen plaats en één jaar later wordt het kasteel opengesteld voor publiek. Een zorgvuldige restauratie volgt in de jaren 1976-1981.
Kasteel Cannenburch is van kelder tot zolder ingericht in de sfeer van een bewoond achttiende-eeuws edelmanshuis. Denk daarbij aan werkvertrekken als een keuken en voorraadkelders, representatieve zalen en pronkkabinetten, een kapel, een eetkamer, maar ook een spannende kofferzolder. Diverse vertrekken beschikken nog over de originele betimmering met schilderijen. Veel voorwerpen uit de oorspronkelijke inboedel zijn dankzij de inzet van Geldersch Landschap & Kasteelen teruggekeerd naar het kasteel, waaronder bijzondere meubelstukken, zilver en een zestiende-eeuwse kokosnootbeker.

Park

Historische moestuin
De huidige moestuin is niet ingericht als historische tuin, in deze tuin staan het educatieve en sociale aspect voorop.