Educatie
Als natuur- en erfgoedorganisatie richten wij ons op bewustwording van het belang van natuur en erfgoed. Educatie draagt daaraan bij. Vanuit onze statuten is educatie geen hoofdtaak, maar wel een wezenlijke manier van interactie met onze omgeving om onze doelen te realiseren.
Visie op educatie
Educatie is het bewust en doelgericht scheppen van voorwaarden om te leren. Dit doen we door het organiseren van activiteiten of creëren van materialen die gericht zijn op het vermeerderen van kennis, het vergroten van inzicht door beleving, het verdiepen van meningen en opinies, en het verhogen van bekwaamheden.
Met georganiseerde educatieve programma’s richten we ons op leerlingen uit het primair onderwijs. Het is de ambitie van GLK om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de doorgaande leerlijnen.
Informele educatie kan overal plaatsvinden. Het wordt veelal minder bewust ervaren als een georganiseerde activiteit. Dit informele leren kan zowel een individuele ervaring zijn als een ervaring in een groep.
Doel
Het educatieve doel is: het creëren van actieve betrokkenheid bij GLK. Hiermee bedoelen we betrokkenheid die verder reikt dan de activiteit zelf. Bijvoorbeeld doordat er vragen worden gesteld die men later pas kan beantwoorden, dat er herhaalbezoek plaatsvindt, dat er na de activiteit contact is of dat de ervaring een rol blijft spelen bij de bezoeker. Actieve betrokkenheid is niet altijd meetbaar. Wel kunnen er in het educatieve materiaal keuzes worden gemaakt die de betrokkenheid bevorderen.