Ermgard schittert

Brantsen van de Zyp portret schilderij

vrijdag 13 november 2015 Collectie

Vijf jaar van voorbereiding zijn voorafgegaan aan een indrukwekkende tentoonstelling in het Museum of Fine Arts in Boston. Vijf jaar onderzoek, selectie van topstukken, onderhandelen over bruiklenen, bruikleenvoorwaarden en financiering. Al aan het begin van het jarenlange traject neemt het museum contact met ons op met het verzoek om het portret van Ermgard Elisabeth van Dorth uit 1624 te bezichtigen. Zo geschiedt. Conservator Ronni Baer komt naar kasteel Rosendael op een gure najaarsdag. Het donkere kasteel biedt niet de meest optimale omstandigheden om het portret te beoordelen. Met hulp van een grote daglichtlamp is de conclusie echter al betrekkelijk snel: dit is het portret dat niet mag ontbreken in de tentoonstelling.

Waarom is het portret essentieel voor de tentoonstelling Class Distinctions. Dutch Painting in the Age of Rembrandt en Vermeer? De tentoonstelling gaat -vrij vertaald- over rangen en standen, zoals verbeeld door Hollandse meesters uit de zeventiende eeuw. Alle sociale lagen zijn op de tentoongestelde werken te zien. Van prinsen en stadhouders tot dienstmaagden, ambachtslieden en straatmuzikanten. Van regenten en kooplieden tot armoedzaaiers, bedelaars en kreupelen. De adel ontbreekt niet, maar is ook niet oververtegenwoordigd. Het blijkt moeilijk om portretten van de adel uit de eerste helft van de zeventiende eeuw te vinden, die zijn geschilderd door bekende meesters en die de kwalificatie topstuk verdienen.

Het portret van Ermgard is zo’n topstuk. Op Rosendael onmisbaar om de geschiedenis van kasteel en bewoners te vertellen. Maar ook in de Amerikaanse tentoonstelling blijkt Ermgard onmisbaar. De conservator uit Boston verzucht op die najaarsdag in kasteel Rosendael dat dit het portret is dat zij zoekt: ‘She is my noble’.
Vijf jaar later schittert Ermgard tussen de topstukken van Rembrandt, Vermeer, Jan Steen en Frans Hals. Net als de Brantsen van de Zyp Stichting gaven musea als het Louvre, het British Museum en het Rijksmuseum hun topstukken in bruikleen voor deze tentoonstelling.

De Amerikaanse conservator gebruikt de woorden ‘She is my noble’ opnieuw in een radiointerview. Zij legt uit waarom dit schitterende portret voor haar een must-have is. Ook een journalist van de Wall Street Journal en de Nederlandse consul in New York zijn betoverd door Ermgard. Het portret blijkt bij de consul zelfs jeugdherinneringen op te roepen aan schaatsen op de vijver van kasteel Rosendael.

Luister naar de radiouitzending Why This Portrait Of A Bejeweled Dutch Lady Was A Critical Get For The MFA’s New Show

Ronni Baer, Catalogus "Class Distinctions. Dutch Painting in the Age of Rembrandt and Vermeer", Museum of Fine Arts Boston 2015.

Het portret van Ermgard Elisabeth van Dorth door Paulus Moreelse is een bruikleen van de Brantsen van de Zyp Stichting.

Jorien Jas
Jorien is conservator bij de afdeling Landschap & Kastelen. Zij blogt over kastelen, interieurs en collecties.

x

Gratis magazine Mooi Gelderland

Mooi Gelderland is hét kleurrijke magazine van Geldersch Landschap & Kasteelen. Boordevol informatie over Gelderse natuur en cultuur, achtergrondverhalen en eropuit tips.

Vraag nu een gratis exemplaar aan.
Lees verder »

Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u meer informatie over cookies en welke worden opgeslagen? Lees de cookieverklaring.

Niet meer tonen.